Otázky a odpovědi

Je možné přijít na masáž s rýmou, kašlem, zvýšenou teplotou?

Při akutních stavech se nemasíruje. V tomto případě je nutné termín přeobjednat.

—————

Co je kontraindikace masáže?

Stav, při kterém  masáž nelze z nějakých důvodů provádět (celkové kontraindikace) nebo lze masáž provést s určitým omezením (částečné kontraindikace).

Kontraindikace celková
•    horečnatá, infekční nebo akutně zánětlivá onemocnění
•    stavy vyžadující klid na lůžku
•    závažnější krvácivé stavy (hemofilie, leukémie)
•    onemocnění dutiny břišní spojené se záněty (slepé střevo, žlučník) nebo krvácení (žaludeční vřed apod.)
•    poranění dutiny břišní
•    stav bezprostředně po jídle
•    těsně po velké fyzické námaze - lépe počkat do druhého dne
•    opilost, stavy pod vlivem psychotropních látek
•    při nádorovém onemocnění


Kontraindikace částečná
•    v místech hnisavých nebo plísňových onemocnění       
•    v místech zanícených kloubů
•    v místech krvácejícího poranění nebo rozsáhlejšího zhmoždění, zlomenin, pokousání či uštknutí
•    v místě popálenin, opařenin nebo poleptaných ploch
•    v místě křečových žil (varixů), zánětu žil nebo bércových vředů
•    v místě otoků nejasného původu
•    v místě zvětšených mízních uzlin, nádorů, bradavic, mateřských znamének, zanícených ložisek
•    břicho při úporné zácpě nebo naopak při průjmech
•    břicho při akutních onemocnění žlučníku
•    pohlavní orgány, prsní bradavky a celého prsu u žen

 

—————

Kdy se poradit s lékařem?

•    při problémech s krevním tlakem       
•    při cukrovce
•    při epilepsii
•    u chronických kožních chorob
•    u křečových žil
•    v těhotenství

—————

Je třeba se na masáž nějak připravovat?

Před masáží se osprchujte nebo vykoupejte, nejezte příliš tučná a nadýmavá jídla, jinak by látkový metabolismus při trávení musel pracovat příliš těžce a nedošlo by k úplnému uvolnění. Zároveň není dobré být hladový. Vhodné je ovoce nebo malá svačinka. Před terapií nepijte alkohol.

Sundejte si hodinky, řetízky, náramky, náušnice. Vypněte si mobilní telefon. Odložte si vše tak, aby vás nikde nic netlačilo a netahalo, jde o vaše pohodlí. Pamatujte, že dobrý přístup k masírované oblasti je klíčový pro účinnou masáž.
 

—————

Problémy během masáže?

Během masáže nebo terapie se nebraňte projevům úlevy jako jsou slzy nebo vzdychy. Neboť tak uvolníte vnitřní napětí, což se odrazí i na vašem těle. A vy jste se přece přišli napětí zbavit. V případě, že vám je nějaký hmat nebo přítlak nepříjemný, řeknete to. Komunikace je velice důležitá. Jestliže se Vám chce spát, oddejte se tomu. Spánek je stavem nejhlubší relaxace a regenerace.

—————

Co je nejlepší udělat po masáži?

Po ošetření je vhodné ještě chvíli relaxovat. Po masáži pijte hodně vody nebo čaje, aby ledviny účinně vylučovaly toxiny z našeho těla. Alespoň dvanáct hodin po masáži nepijte alkohol. Pokud to není nutné, odložte také koupel či sprchu, aby účinky olejů na pokožku mohly déle působit.

—————

Proč cvičit ve skupinovém cvičení?

Cvičení ve skupině má proti individuálnímu jednu velkou výhodu - pocit sounáležitosti, ze kterého pramení silná vzájemná motivační podpora. Ta nás naláká ke cvičení v i situacích, kdy bychom se jinak museli nutit. Kromě inspirace múžeme pozorovat jak cvičí druzí, budeme nacházet cestu k odstranění vlastních chyb. Proto, pokud je možnost si alespoň několikrát do roka zacvičit s ostatními, je dobré toho využít.

—————

Výhody individuálního cvičení?

Cvičíte pod dohledem cvičitele nebo fyzioterapeuta. Kontrola zkušenou osobou je nutná, některé chyby člověk sám na sobě téměř nemá šanci odhalit. Pro nácvik správného pohybu je nedostatečné mít k dispozici pouhý psaný text, obrázky, DVD či videa. Význam těchto pomůcek při cvičení spočívá v tom, že nám mohou poskytnout podporu pro cvičení doma, pokud už cvičíme pod vedením cvičitele. Po zvládnutí základů nějakého systému cvičení můžete pokračovat dále ve cvičení samostatně doma a jen příležitostně se účastnit sezónních cvičebních kurzů, případně můžete načerpat potřebné dovednosti na víkendové hromadné akci (ty jsou vhodné pro procvičení a rozšíření již dříve nabytých dovedností).

—————

Můžu cvičit SM systém samostatně doma? Jak začít s SM systémem?

Pokud cvičíte převážně sami doma, je nezbytné, aby správnost vašeho cvičení za nějakou dobu posoudil fyzioterapeut, cvičitel SM-metody. Společně tak zkorigujete případné nedostatky a poradíte se o dalším postupu. Tím pádem je zaručeno, že cvičíte opravdu pro své zdraví a ne jen pro své ego či myšlenku typu „cvičím, a tak už dělám dost“. Jednotlivé cviky se provádí pomalu, s malou silou, přesně, s důrazem na detaily, rozsáhlým pohybem paží a dolních končetin, vestoje (ale je možno i vsedě – pro osoby s malou fyzičkou či zdravotním problémem), naboso, pravidelně a především s chutí. Lepší je cvičit pomalu s menším množstvím dobře provedených cviků než rychle s velkým množstvím chybně provedených cviků. Pro začínající je vhodné absolvovat kurz pro začátečníky nebo navštívit alespoň 10 lekcí individuálního cvičení pod dohledem školeného cvičitele. Seznam cvičitelů, lektorů a míst, kde si v České republice můžete zacvičit „s pružným lanem“, najdete na www.smsystem.cz.

—————